når mūsen ta’r en slapper

Litterære verdener

12. april 2008 - 14:41

I enhver tekst er der som udgangspunkt en realistisk forventning, og derfor vurderes teksten efter hvordan den adskiller sig fra virkeligheden. Hvordan en læser forholder sig til teksten afhænger af hvilken litterær verden teksten befinder sig i eller hvilken verden læseren antager teksten befinder sig i.

lokalt magisk magisk realisme - et indbrud af noget overnaturligt - én repræsentant fra en magisk verden realistisk - lever op til vores sunde fornuft lokalt absurd - bliver ofte et krydderi på virkeligheden - skaber usikkerhed
globalt magisk eventyr - én repræsentant fra den virkelige verden   globalt absurd det absurde - alle er tossede/sære

Den realistiske tekst lever op til vores forventninger om vores egen verden. I den mere eller mindre magiske/eventyrlige tekst bliver det umulige muligt, men i den mere eller mindre absurde tekst bliver det mulige umuligt.

Den lokalt magiske tekst foregår i virkeligheden verden, men der er et indbrud af noget overnaturligt, en repræsentant fra en magisk verden, magisk realisme. Den lokalt absurde tekst foregår i virkelighedens verden, men der er et absurd element, der skaber usikkerhed i læseren, et element, der ikke ville optræde i en realistisk tekst, en mislyd.

I den globalt absurde tekst umuliggør man virkeligheden -- der er en svulst på virkeligheden -- men den foregår stadig i virkelighedens verden. Den globalt magiske tekst foregår derimod i en parallelverden, og der er blot (eventuelt) en repræsentant fra den virkelige verden i den.

En tekst kan godt stikke i både magisk og absurd retning og rumme elementer fra begge, som eksempelvis Riget gør.

Uanset hvilken litterær verden en tekst tilhører, forsøger læseren fra starten at skabe mening, at tænke sig til hvordan forholdene er blevet som de er. Læseren prøver at rekonstruere en virkelighed. På den måde er læseren altid meddigtende, da enhver tekst forudsætter utallige antagelser; hvilke antagelser det er naturligt at drage afhænger af hvilken litterær verden teksten tilhører, og derfor er det vigtigt at være bevidst om, hvilken litterær verden (eller hvilke litterære verdener) man i en given tekst skriver inden for.

(skrevet på baggrund af Mads Eslund og Christian Dorphs introduktionsundervisning på Testrup Højskoles skrivelinje i starten af februar)

Search form

 

Bjarke Sølverbæk

 

Skriverier

Jeg har hverken fået skrevet i dag eller i går.
I juli skrev jeg i alt 578 ord.

 

Læserier

 

Bliv bedre til at skrive

Guldkorn er et leksikon over skrivekunsten hvor tips, tricks og teorier fra skrivehåndbøger, artikler og foredrag løbende bliver samlet.

Læs bl.a. om hvordan du opbygger spændende plots og troværdige karakterer og om meget mere.

 
 

Kategorier